Forebyggende tiltag

Den bedste behandling er altid forebyggelse!

Daglig tandbørstning fjerner plakken og holder tandkødet sundt. Er der allerede dannet tandsten og tandkødsbetændelse, skal tænderne først renses vha. ultralydsrensning.

Tandbørstning skal læres, og både hund/kat og ejer skal først lige vænne sig til tandbørstningen, og det er derfor en god idé at starte stille og roligt op og tage lidt af gangen. Løft med den ene hånd overlæben og børst forsigtigt med en blød baby-tandbørste ydersiden af tænderne og overgangen til tandkødet. Plak dannes mest på ydersiden af tænderne, og i starten er det derfor ok kun at børste her.

I takt med at begge parter bliver bedre til børstningen, kan man begynde at åbne munden og børste indersiden af tænderne.
Til dette findes to-hovede tandbørster, der gør det lidt nemmere.

Der findes også finger-tutter, som er ganske effektive.

Tandpastaen skal være beregnet til hunde og katte og må ikke indeholde fluor og triclosan, da de fleste dyr synker tandpastaen, og den kan være skadelig for deres mave. Man kan også bruge Bucadog/ Bucacat, som er et mundhygiejnisk pasta, som de fleste dyr godt kan lide.

Man kan også bruge Bucadog/ Bucacat, som er en mundhygiejnisk pasta, som de fleste dyr godt kan lide.

Udover tandbørstningen, som er det vigtigste, kan man give forskellige produkter for at bedre mundhulesundheden.

Der findes specialfoder til tandproblemer (Hill’s t/d), ”Aquadent” til at komme i drikkevandet indeholdende enzymer til opretholdelse af mundhygiejne, forskellige tyggeben, som hunden skal bruge lang tid på at gnave i, og som derved mekanisk renser tænderne, og sidst men ikke mindst den føromtalte tandpasta.

Hunde og i særdeleshed katte viser sjældent smerte relateret til mundhulen.

Det er således yderst vigtigt at få undersøgt mundhulen på hunden/katten med jævne mellemrum, hvor de årlige sundhedstjek ved dyrlægen er den oplagte anledning.

Brug også gerne vores uddannede personale i butikken til eventuelle spørgsmål ang. tænder, tandbørstning eller andre forebyggende tiltag.