Sterilisation af hund

Vi anbefaler, at tævehunde steriliseres mellem første og anden løbetid.

Overvejelser omkring sterilisation af hund

Undersøgelser har vist, at der på dette tidspunkt er en minimal risiko for udvikling af inkontinens. Samtidig er der stadig over 90% reduktion i risikoen for udvikling af mammaetumores (kræftknuder i mælkekirtlerne). Man vil have en mammaetumor-reducerende effekt ved sterilisation indtil hundens 3. løbetid, derfor anbefales tidlig sterilisation, medmindre tæven skal have hvalpe.

Tidspunktet for sterilisation

Operationen bør foretages, når hunden er uden for cyklus, dvs. ca. 2-3 mdr. efter løbetid, da blodtilførslen til livmoderen her er minimal. Dette reducerer risikoen for komplikationer i forbindelse med operationen.

Processen for sterilisation

Sterilisation af en tæve foregår ved, at hunden som ved andre operationer afleveres fastet om morgenen. Ved indlæggelsen får hunden en såkaldt forbedøvelse, og hunden får lagt venekateter i det ene forben.

Operationens procedure

Når hunden er lagt i narkose, forberedes den til operation ved at barbere pelsen fra et stykke over navlen og ned til kanten af bækkenet. Huden vaskes herefter omhyggeligt og sprittes af. Derefter bliver tæven lagt ind på operationsbordet liggende på ryggen i en pude. Under operationen får hunden væske i drop.

Selve sterilisationsproceduren

Der lægges et snit af 5-10 cm længde afhængigt af hundens størrelse begyndende et par cm fra navlen. Æggestokke og livmoderen fjernes, og der lægges en knude omkring de kar, der går til organet for at hindre blødning. Herefter lukkes såret ved først at sy mavemuskulaturen og derefter underhuden sammen.

Efter operationen

Til slut limes huden, hvilket betyder, at der ikke er nogen sting, der skal fjernes. Selve operationen tager i gennemsnit 40 minutter. I forbindelse med operationen får hunden smertestillende, som virker fra den vågner af narkosen og indtil næste dag. Herefter skal smerten stilles med tabletter, som udleveres ved afhentning af hunden.

Opvågning og efterpleje

Efter endt operation overvåges hunden under opvågningen, og den vil være frisk til at gå hjem 1-2 timer senere. Det anbefales altid, at hunden får en krave eller bodystocking med hjem. Hvis hunden slikker for meget på operationsstedet, er der risiko for, at den tilfører bakterier til såret, og at det kan springe op. Efter ca. 10 dage er såret helet tilstrækkeligt til, at kraven kan tages af.

Kontakt os for yderligere oplysninger

Ønsker du flere oplysninger angående sterilisation behandlingen, så tøv ikke med at kontakte os på 75 41 03 00 eller på [email protected].

Fordele ved sterilisation af hund:

• Ingen ”bøvl” med løbetid, besøg af strejfende hanhunde og uønskede parringer.
  • Ingen falsk drægtighed og andre adfærdsændringer, der ofte kommer ifm. en løbetid.
  • Markant reduktion i risikoen for udvikling af mammaetumores (knuder i brystvævet)
  • Ingen risiko for livmoderbetændelse

Ulemper ved sterilisation af hund:

• Øget tendens til overvægt
  • Lille risiko for udvikling af inkontinens
  • Operation og hermed forbunden risiko
  • Efterfølgende brug af krave

Læs mere om kastration af hanhund her.