Sterilisation

Sterilisation af tæve

Vi anbefaler, at tævehunde steriliseres mellem første og anden løbetid.

Undersøgelser har vist, at der på dette tidspunkt er en minimal risiko for udvikling af inkontinens. Samtidig er der stadig over 90% reduktion i risikoen for udvikling af mammaetumores (kræftknuder i mælkekirtlerne). Man vil have en mammaetumor-reducerende effekt ved sterilisation indtil hundens 3. løbetid, derfor anbefales tidlig sterilisation, medmindre tæven skal have hvalpe.

Operationen bør foretages, når hunden er uden for cyklus, dvs. ca. 2-3 mdr. efter løbetid, da blodtilførslen til livmoderen her er minimal. Dette reducerer risikoen for komplikationer i forbindelse med operationen.

Sterilisation af en tæve foregår ved, at hunden som ved andre operationer afleveres fastet om morgenen. Ved indlæggelsen får hunden en såkaldt forbedøvelse, og hunden får lagt venekateter i det ene forben. Læs mere om narkose her

Når hunden er lagt i narkose, forberedes den til operation ved at barbere pelsen fra et stykke over navlen og ned til kanten af bækkenet. Huden vaskes herefter omhyggeligt og sprittes af. Derefter bliver tæven lagt ind på operationsbordet liggende på ryggen i en pude. Under operationen får hunden væske i drop.

Der lægges et snit af 5-10 cm længde afhængigt af hundens størrelse begyndende et par cm fra navlen. Æggestokke og livmoderen fjernes, og der lægges en knude omkring de kar, der går til organet for at hindre blødning. Herefter lukkes såret ved først at sy mavemuskulaturen og derefter underhuden sammen.

Til slut limes huden, hvilket betyder, at der ikke er nogen sting, der skal fjernes. Selve operationen tager i gennemsnit 40 minutter. I forbindelse med operationen får hunden smertestillende, som virker fra den vågner af narkosen og indtil næste dag. Herefter skal smerten stilles med tabletter, som udleveres ved afhentning af hunden.

Efter endt operation overvåges hunden under opvågningen, og den vil være frisk til at gå hjem 1-2 timer senere. Det anbefales altid, at hunden får en krave eller bodystocking med hjem. Hvis hunden slikker for meget på operationsstedet, er der risiko for, at den tilfører bakterier til såret, og at det kan springe op. Efter ca. 10 dage er såret helet tilstrækkeligt til, at kraven kan tages af.

Fordele ved sterilisation:

• Ingen ”bøvl” med løbetid, besøg af strejfende hanhunde og uønskede parringer.
  • Ingen falsk drægtighed og andre adfærdsændringer, der ofte kommer ifm en løbetid.
  • Markant reduktion i risikoen for udvikling af mammaetumores (knuder i brystvævet)
  • Ingen risiko for livmoderbetændelse

Ulemper ved sterilisation:

• Øget tendens til overvægt
  • Lille risiko for udvikling af inkontinens
  • Operation og hermed forbunden risiko
  • Efterfølgende brug af krave

Læs mere om kastration af hanhund her