Øre

Øreundersøgelse og øreskyl

Øregangsbetændelse hos hund kan variere i sværhedsgrad, fra den helt lette irritation af øregangen til den kraftige, hvor øret er rødt, hævet og meget ømt.

Hos Ribeegnens dyrlæger bruger vi dagligt vores video-otoskop (ørekamera), når vi undersøger, hvor galt det står til i ørerne hos vores patienter.

Dette kræver oftest ikke nogen form for bedøvelse, men det giver både ejer og dyrlæge et rigtig godt billede af, hvad der sker i den inderste del af den ydre øregang (altså den del man ikke kan se, når man kigger ned i sin hunds øre).

Den ydre øregang er meget lang hos hunde, og der er langt ind til trommehinden.

Derfor er det også vigtigt at få undersøgt hele øregangen, for at igangsætte den rigtige behandling og ikke overse en startende betændelse. De første tegn på ørelidelse kan ofte være, at hunden er begyndt at ryste på ørerne.

Det er selvfølgelig vigtigt at være godt opmærksom på ørerne, da hunden ofte er meget generet af dette, men også fordi en øregangsbetændelse kan udvikle sig til et rigtigt ømt øre, som hverken ejer eller dyrlæge kan få lov at se på.

I de situationer, hvor øregangsbetændelsen er blevet rigtig slem, og øret er helt lukket til i betændelse og ørevoks, har vi mulighed for at hjælpe hunden med en øreskylning.

Øreskylningen skal foregå i fuld bedøvelse, så hunden ingenting mærker. Alle ved, hvor følsom man er i øret.

Når vi skyller/renser øret, foregår det igen ved hjælp af vores video-ørekamera, så vi hele tiden kan se, hvad vi laver og ikke kommer til at skade trommehinden.

Øreskyl hos hund

Første trin:
Der udtages en øresvaber, som undersøges i vores mikroskop eller sendes til dyrkning. Dette er for at finde ud af, hvad infektionen skyldes, og hvilken medicin der skal behandles med, når øret er fuldt oprenset.

Andet trin:
Øret undersøges med video-ørekameraet for at se, hvor omfattende betændelsen er, og om der er hul på trommehinden. Dette har stor betydning for den senere medicinske behandling af hunden.

Tredje trin:
Ørerne masseres med ørerens for at løsne og rengøre ørerne så skånsomt som muligt.

Fjerde trin:
Der kobles 2 liter steril skyllevæske på vores ørekamera. Dyrlæge og sygeplejerske skyller og fjerner alt ørevoks, eventuelle ørevokspropper og hår med det sterile vand og med vores øretang. Hvis der er noget, der skal tages en vævsprøve af, anvender vi en biopsitang (vævsprøve-tang), som også kan bruges via ørekameraets arbejdskanal.

Femte trin:
Når hundens ører er helt renset op, får hunden smertestillende, og der lægges en plan for hundens videre behandling. Ejer instrueres i den fortsatte behandling i hjemmet.

Vi anbefaler øreskyl i fuld bedøvelse, når øret er rigtig fyldt med ørevoks, og hunden er meget øm i øret, fordi;

• Det giver den hurtigste og bedste behandling af hunden.
  • Hunden får en smertefri fuld oprensning af øret.
  • Ejeren får et meget bedre udgangspunkt, skal ikke slås med hunden og kun opnå en halv-god rensning af øret, men har i stedet et helt oprenset øre at begynde hjemmebehandling på.